• 50 years EDAG: Tomorrow Now.

  • Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg

    Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen

  • De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

Additive manufacturing (3D-printen).

Hoe de “EDAG GENESIS” de auto-industrie volledig op z'n kop zette.

Iedereen heeft het over “3D-printen”. Sinds de markt wordt overspoeld met consumentenprinters van € 1.000 dringt de potentiële omvang van de additive manufacturing-technologie tot ons door. Additive manufacturing wordt al gebruikt in de luchtvaartindustrie en medische technologie. Maar tot op heden vrijwel uitsluitend voor prototypes in de auto-industrie. 

Technologie is klaar voor de volgende stap

Maar hoe ziet de toekomst eruit voor deze technologie? Gaat additive manufacturing verder dan slechts de snelle bouw van prototypes in de auto-industrie? Kan het meer? Bij EDAG voorspellen we dat deze processen klaar zijn voor de volgende stap. Een stap die de klassieke productieprocessen en structurele ontwerpmethoden ingrijpend zal veranderen en uitbreiden. Dit komt door de nieuwste ontwikkelingen waarmee uiterst complexe en efficiënte constructies door middel van dit proces kunnen worden weergegeven.

Met de in 2014 op de beurs in Genève tentoongestelde “EDAG Genesis” toonden de EDAG-ontwikkelaars een vooruitziende blik op hetgeen misschien wel de volgende industriële revolutie in de auto-ontwikkeling en -productie zou kunnen betekenen. Onze geëxposeerde “EDAG GENESIS” staat symbool voor de nieuwe vrijheden en uitdagingen op het gebied van ontwikkeling en productie, waar ontwerpers en ingenieurs door additive manufacturing-processen mee worden geconfronteerd. Door additive manufacturing wordt het mogelijk om de constructieprincipes en strategieën van de natuur een stuk beter na te bootsen. Functioneel en evolutionair ontworpen. Geoptimaliseerde constructies waar we van kunnen leren. En het hele proces is gereedschap loos, materiaal besparend en milieuvriendelijk. 

De natuur als uitgangspunt, zonder concessies te doen

“EDAG GENESIS” is gebaseerd op de bionische patronen van een schildpad, met een schild dat bescherming en demping biedt en onderdeel vormt van het skelet van het dier. Het schild lijkt op een sandwichonderdeel, met fijne, inwendige botstructuren die het schild zijn kracht en stabiliteit geven. Dit concept wordt weergegeven in de expositie. In geval van de “EDAG GENESIS” is het skelet meer een metafoor. In dit geval vormt het geen onderdeel van een bewegingsapparaat, maar zorgt het in plaats daarvan voor extra passagiersveiligheid. De structuur doet denken aan een op natuurlijke wijze ontwikkeld skeletachtig geraamte. De vorm en structuur maken een ding heel duidelijk: deze organische structuren kunnen niet worden geproduceerd met behulp van traditionele gereedschappen. De schildpad heeft miljoenen jaren de tijd gehad om te ontwikkelen en in zijn behoeften te voorzien en, bijvoorbeeld, zijn “passagiersveiligheidssysteem” te verbeteren. Toch bevinden we ons theoretisch gezien aan het begin van een mogelijke paradigmaverschuiving. De traditionele ontwerprichtlijnen, met productierestricties, zullen slechts een hele kleine rol spelen in additive manufacturing. De beproefde constructiemethoden van de natuur kunnen ook worden toegepast in een serieproductiesituatie, iets wat voorheen ondenkbaar was.

Voertuigontwikkeling zou eens grondig onder de loep moeten worden genomen

Het zou een enorme impact kunnen hebben op de huidige situatie ten aanzien van voertuigontwikkeling. Door de hoge mate van vrijheid in additive manufacturing-processen kunnen laad specifieke, crashbestendige, bionische en multifunctionele onderdelen worden ontworpen met gegarandeerd de perfecte wanddikte (zonder over dimensionering) en uitstekende materiaaleigenschappen. De toekomstige voertuigcarrosserie met verlaagde CO2-uitstoot levert het grootste voordeel op en zal van doorslaggevend belang zijn in de vooruitgang van onze maatschappij. Om nog een van de vele voordelen te noemen: additive manufacturing-processen zullen ook op het gebied van logistiek een groot aantal verandering met zich meebrengen. Toekomstige gedecentraliseerde productiestructuren zullen bijvoorbeeld zorgen voor een hoge mate van flexibiliteit en efficiëntie op het gebied van productontwikkeling. Stelt u zich eens voor dat onderdelen en reserveonderdelen alleen op verzoek worden geprint of geproduceerd, of indien nodig voor reparaties.

Industrieel gebruik van het additive manufacturing-proces staat nog in de kinderschoenen. De revolutionaire voordelen geven echter al aan dat deze technologie zeker een onderwerp voor de toekomst is. De “EDAG Genesis” laat zien dat het al vrij realistisch is om aan te nemen dat we er op korte termijn gebruik van kunnen maken voor de productie van onderdelen. In de volgende fase volgen dan modules en assemblages.

Volgens een Chinees spreekwoord begint iedere reis met een enkele stap.