• Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg

    Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen

  • De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

De kern van verandering.

EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst.

Het is altijd al moeilijk geweest om het langetermijnbelang van uitvindingen vast te stellen. Toen Nikolaus August Otto in 1862 de viertaktmotor uitvond, realiseerden veel mensen zich niet dat deze mijlpaal de wereld zou veranderen. Het is nog steeds onduidelijk of deze bron van inspiratie doorslaggevend was in de doorbraak van de auto. Het was hoe dan ook belangrijk. Keer op keer heeft de geschiedenis bewezen dat een paradigmaverschuiving niet altijd door een groot idee wordt teweeggebracht. Vaak zijn het een aantal kleine, specifieke impulsen. 

Kleine, specifieke ontwikkelingsimpulsen behoren tot de specialiteiten van EDAG. Als u onze geschiedenis als technische dienstverlener bekijkt, zult u voortdurend impulsen tegenkomen die technologische en maatschappelijke consensus hebben bereikt. Hieronder vallen carpoolen en duurzame mobiliteitsconcepten, lichtgewichttechnologieën of het gebruik van IT in de auto om de toegevoegde waarde van elektrische mobiliteit duidelijker te maken. Het was EDAG die in het verleden als eerste aandacht vroeg voor veel van de onderwerpen die vandaag de dag onderwerp van gesprek zijn. 

De maakindustrie veranderen

Als ontwikkelaar van complete voertuigen gaat de EDAG-groep nog een stap verder met deze ideeën. In 2014 ontwikkelde EDAG het Genesis-concept een duidelijke indicatie van de richting die we op gaan. Genesis is het bewijs dat auto's anders, beter en bovenal efficiënter kunnen worden geproduceerd als we vertrouwen hebben in de technologische ontwikkeling van 3D-printen en het op de juiste manier ontwikkelen. In de toekomst wordt het wellicht mogelijk om carrosserieën en allerlei structuren in de “printer” te creëren. In gesprekken met onderzoekers en deskundigen heeft de EDAG-groep aangegeven dat hierdoor in de komende 20 jaar een paradigmaverschuiving in de autotechniek zou kunnen plaatsvinden. Economisch inefficiënte gereedschappen en, hieraan gekoppeld, economisch restrictieve voorwaarden voor ontwikkeling en ontwerp, of de logistiek voor het transport van materialen dat veel middelen in beslag neemt. Dit kan allemaal veranderen en worden vervangen door efficiëntere productie in de komende decennia.

En zoals met de ontwikkeling van de motor meer dan 150 jaar geleden, was ook Genesis slechts één mijlpaal, een klein duwtje in de juiste richting om snel te worden opgevolgd door de volgende. In 2015 toonden de ingenieurs ons waar deze niet langer utopische ontwikkelingsmethoden toe kunnen leiden. In tegenstelling tot het originele “Genesis”-model, kan het nieuwste idee, de EDAG Light Cocoon, worden gezien als de blauwdruk voor een technologische vooruitgang die aannemelijk lijkt. Niet pas over 20 jaar, maar in de komende 10 jaar.

De natuur als uitgangspunt

De vraag is hoe de bevindingen van Genesis kunnen worden toegepast in de hedendaagse autotechniek. Deze vraag vormde het uitgangspunt. Met name in lichtgewichtbouw, een van EDAG's ontwikkelingsprioriteiten.

Het inzicht dat structuren met een basisontwerp, geïnspireerd door de natuur, simpelweg stabieler en lichter zijn, leidde tot een nieuwe benadering voor het ontwerp van de buitenste laag van de EDAG Light Cocoon.

Met dit in het achterhoofd namen de ingenieurs de beproefde, structuurgevende voertuigoppervlakken en werden geïnspireerd door bladeren en vleermuisvleugels. Bij het combineren van de twee kwamen ze tot de conclusie dat er geen enkele reden is om een autocarrosserie als een gesloten oppervlak te beschouwen. In plaats daarvan werd er alleen materiaal gebruikt op plaatsen waar functie, veiligheid en stevigheid dat vereisten. Dit betekent dat de metaalplaten die normaal de buitenste laag van een voertuig vormen, uit elkaar werden gehaald.

Het resultaat: de “EDAG Light Cocoon” vertoont overeenkomsten met de tak-achtige draagconstructie uit de natuur. Ondanks het feit dat er minder materiaal is gebruikt, voldoen alle bouwtechnische onderdelen aan de gestelde eisen.

Dankzij de gereedschap loze productieoplossingen van additive manufacturing, is het mogelijk om bionische ontwerpen te creëren die onmogelijk zouden kunnen worden geproduceerd met standaard productieprocessen. 

Met de Light Cocoon toonde EDAG aan dat bionisch ontwerp al kan worden toegepast op bouwtechnische onderdelen. En dat de toegevoegde waarde van dit ontwerpproces dermate groot is dat het gebruik bij de ontwikkeling van auto's geheel terecht is.

Toekomstzaken

Het chassis van de flexibele EDAG Light Cocoon doet denken aan een spinnenweb en dat brengt een probleem met zich mee: hoe licht en beschermend deze stabiele constructie ook mag zijn, ze zou ongeschikt zijn voor weggebruik om de simpele reden dat ze niet weerbestendig is. De vraag was dan ook hoe het interieur kon worden beschermd zonder de verfijnde structuur van de auto te verbergen. Het idee van met stof bedekte auto's heeft weliswaar een polariserend effect, maar in geval van EDAG Light Cocoon is het zeker zinvol. Samen met outdoorkleding-specialist Jack Wolfskin werd een duurzame, weerbestendige stof ontwikkeld om de afgedrukte voertuigconstructie van een stijlvolle bekleding te voorzien.

De flexibele bekleding weegt in sommige gevallen slechts 19 gram per vierkante meter. Ter vergelijking: standaard papier weegt 80 gram. En los van de gewichtsbesparing, is het geheel ook duurzaam op andere vlakken. Geen verf, geen kostbare reparaties in geval van schade, volledige vrijheid op het gebied van ontwerp en persoonlijke voorkeuren.

Licht als persoonlijk ontwerpmiddel

Bovendien wordt gebruik gemaakt van LED's om de constructie van de showauto binnenin te verlichten. Niet alleen voor de show, maar ook om het chassis zichtbaar te maken. Hierdoor is het mogelijk om de buitenkant van het voertuig en daarmee zijn algehele uiterlijk te personaliseren. Terwijl personalisatie vandaag de dag niet verdergaat dan accessoire keuzes, gaat de Cocoon ook hier een stap verder. De kleur van de buitenkant kan naar believen worden gewijzigd, passend bij de smaak van de chauffeur. De klant verandert in een ontwerper en de Cocoon is zijn schetsboek. De instellingen worden niet opgeslagen in de auto, zoals je zou verwachten, maar beheerd in een persoonlijk account.

Mogelijkheden voor technologische verandering

De kans is klein dat we de komende jaren beklede auto's zullen zien. Een ding is echter al gebleken: diverse bouwtechnische voertuigonderdelen zullen op korte termijn worden gebaseerd op de bevindingen van de EDAG Light Cocoon. Waarom? EDAG maakt al duidelijk aantoonbaar dat auto's door middel van bionisch ontwerp en additive manufacturing, zowel vanuit economisch als ecologisch oogpunt, efficiënter kunnen worden geproduceerd. Hierdoor kunnen aanzienlijke gewichtsbesparingen worden gerealiseerd. Het is dus slechts een kwestie van tijd tot het idee de norm wordt. Een norm die, zoals de viertaktmotor van Otto in 1862, wellicht geen direct effect heeft op de hedendaagse mobiliteit. Maar die desalniettemin de potentie heeft om een technologische transformatie tot stand te brengen en onze wereld te verbeteren.


(10.3 MB / 00:58 min)