• 50 years EDAG: Tomorrow Now.

  • Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg

    Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen

  • De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

Ideeën in de praktijk brengen - wereldwijd.

Wereldwijd enthousiasme voor een gezamenlijk thema.

U kunt over globalisatie zeggen wat u wilt, maar een ding is zeker: het helpt de wereld economische en culturele grenzen te overbruggen en nader tot elkaar te komen.   Dit is niet alleen te wijten aan de snelle ontwikkelingen van het internet, maar ook aan mobiliteit. De reputatie van een goed automerk geldt wereldwijd. In Azië, Amerika of Europa, overal ter wereld willen mensen zich net zo enthousiast voelen over een nieuwe auto. Dit enthousiasme voor auto's hebben we gemeen met elkaar. Het verbindt ons, ongeacht waar we wonen. 

Het kan voor een technische dienstverlener een enorme uitdaging zijn om enthousiasme om te zetten in een wereldwijd gevoel. Als een nieuwe auto over de hele wereld wordt gelanceerd, betekent dat immers niet dat hij overal hetzelfde is. Hij ziet er misschien hetzelfde uit. Het zijn de lokale, specifieke details die onthullen dat er rekening moet worden gehouden met culturele eigenaardigheden, ondanks alleinternationaliteit. Dit draagt bij aan de populariteit van een voertuig. Met andere woorden: als een voertuig overal goed moet voelen, hoort het niet overal hetzelfde te voelen. Het moet op ieder land apart worden afgestemd. En de details, bijvoorbeeld op het gebied van comfort, kunnen exact het tegenovergestelde zijn in Azië en Amerika. Wat telt is dat de chauffeur het als comfort ervaart. Een goede ingenieur zou een beeld moeten hebben van de benodigde middelen om dit uiteindelijk in iedere willekeurige regio te bereiken. 

General Motors' Chevrolet Cruze is een voorbeeld van hoe complex en moeilijk het inspelen en afstemmen op regionale behoeften kan zijn bij een wereldwijde productlancering. Het voertuigplatform bestaat op dit moment uit acht voertuigen in totaal, met vier verschillende hoofddelen en twee verschillende wielbasissen. De volgende carrosserieën worden aangeboden: een notchback, twee hatchbacks (drie- en vijfdeurs modellen) en een station, natuurlijk allemaal met linkse en rechtse besturing.

Geproduceerd op vier locaties

Het idee was om de volgende generatie compacte voertuigen op vier locaties te produceren die op cultureel vlak niet meer van elkaar hadden kunnen verschillen: Europa, China, Rusland en de VS. EDAG-ingenieurs kregen de opdracht om het complete interieur van alle voertuigen te ontwikkelen. Van het ontwerp en de ontwikkeling van de onderdelen, elementen zoals het instrumentenpaneel, middenconsole, deurbekleding en het dak, tot stijlbekleding, kofferruimtebekleding, isolatie en tapijten. Op het hoogtepunt waren er 50 leden van het EDAG-ontwikkelingsteam bij het project betrokken.

De ontwikkeling van dit voertuig bleek een uitdagende onderneming. Bij een wereldwijde ontwikkeling moet er nu eenmaal met iedere eigenaardigheid van iedere betrokken markt vooraf rekening worden gehouden. En bij de Cruze waren er letterlijk talloze van dergelijke eigenaardigheden.

Al in een heel vroeg stadium werd de samenwerking met Fulda opgezet, een wereldwijd leveranciersnetwerk voor voertuigonderdelen. Hierdoor konden van begin af aan de juiste keuzes voor alle varianten worden gemaakt. Voor veel details was het noodzakelijk dat specialisten en deskundigen van verschillende markten samenwerkten. Zo zijn instrumentenpanelen in China heel anders dan in de VS. Chauffeurs in Amerika geven de voorkeur aan een automatische handrem, terwijl handmatige handrem juist de voorkeur hebben in Azië. Dit betekent dat het interieur en vooral het middenconsole volledig moesten worden afgestemd op deze behoeften.

Wereldwijde voorwaarden

Bij een project als dit dient er in de gedetailleerdheid niet alleen rekening te worden gehouden met technische details, maar ook met lokale wetgeving. Zo is er in de VS bijvoorbeeld geen wet die het gebruik van autogordels verplicht stelt. Daarom moeten voertuigen daar worden voorzien van een ander soort impactbescherming.

Enerzijds vertrouwen op de kennis van EDAG's wereldwijde dochterondernemingen, anderzijds nauw samenwerken met verschillende leveranciers. Dit was de enige manier om aan de talloze verschillende eisen te kunnen voldoen. Er waren zelfs momenten tijdens de ontwikkelingsfase waarop onze Fulda-vestiging op een Olympisch dorp leek.   En net als tijdens de Olympische spelen draaide het ook hier om het bereiken van het hoogst haalbare resultaat. Samen aan een gezamenlijke opdracht werken, ongeacht nationaliteit. Dat was het idee.

Het succes van deze mondiale samenwerking is zichtbaar en voelbaar in de nieuwe Chevrolet Cruze. Wereldwijd. Overal.