• 50 years EDAG: Tomorrow Now.

  • Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg

    Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen

  • De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg.

Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen.

Sportief design is trendy! Jong, dynamisch en krachtig, waarden die we vaak terugzien in hedendaagse voertuigen van hoogwaardige fabrikanten. Ze vormen een ontwerptaal die overal in voertuigen terugkomt: een plat ontwerp en een lage voorkant. Wat aanvankelijk positief lijkt, blijkt bij nader inzien niet op alle vlakken een voordeel te zijn. 

Hoe aantrekkelijk platte motorkappen ook zijn, ze kunnen in geval van een aanrijding fatale gevolgen hebben voor voetgangers. Dankzij het platte ontwerp wordt de voetganger bij een botsing op de motorkap geslingerd. Niemand wil dat meemaken.

Conflict tussen design en veiligheid

U hoeft geen ontwikkelingsdeskundige te zijn om te snappen dat er sprake is van belangenconflicten tussen ontwerpers en veiligheidsdeskundigen. De een is voor een plat, gestroomlijnd uiterlijk, terwijl de ander zich hard maakt voor de veiligheid van andere weggebruikers. “Ik kan me boeiende projecten herinneren waarbij ontwerpers, mensen die verantwoordelijk waren voor de pakketten en deskundigen op het gebied van operationele stabiliteit en voertuigveiligheid allemaal aan dezelfde tafel zaten. Er was scholing voor nodig om aan te tonen dat het beste voor alle partijen realistisch kan zijn”, herinnert Maren Finck, deskundige en projectmanager op het gebied van voertuigveiligheid en voetgangersbescherming bij EDAG zich.

EDAG koos er bewust voor om dit conflict onder ogen te zien en werkt samen met de grote automerken aan slimme oplossingen. Het achterliggende idee is dat de motorkap tijdens een botsing een paar centimeters omhoog wordt getild door middel van pyrotechnische ladingen. Het zijn slechts een paar centimeters, maar die maken een groot verschil. De kracht van de botsing wordt namelijk opgevangen door de motorkapverstoring in plaats van in aanraking te komen met het motorblok bijvoorbeeld.

Extra airbags, speciaal voor voetgangers, bieden extra ondersteuning aan de buitenkant van het voertuig. Door dit concept hoeven de ontwerpers vrijwel geen enkele restricties op de ontwerptaal te aanvaarden, omdat het platte ontwerp kan worden gehandhaafd.

De actieve motorkap

Het concept van de actieve motorkap wordt door sommigen wellicht niet gezien als een absolute innovatie in de auto-industrie. Maar de met diverse sensoren uitgeruste bumper is dat wel degelijk. Tijdens een crash wordt met behulp van druksensoren en versnellingssensoren een profiel van de botsing aangemaakt. Een botsing met een vangrail, een bak of een onopgemerkte parkeerautomaat heeft hele andere kenmerken dan een botsing met een voetganger. Op basis van verschillende profielen wordt er in enkele milliseconden een keuze gemaakt of de motorkap omhoog moet worden geschoten. Dit voorkomt haperingen grotendeels.

Ook wetgevers schrijven veiligheidsmaatregelen voor in geval van een botsing. Gezien alle ontwikkelingen, neemt EDAG echter geen genoegen met alleen het noodzakelijke. Voetgangersbescherming speelt zich niet af in laboratoria, maar moet zich bewijzen op straat. Het is dus niet verwonderlijk dat EDAG een andere doelstelling heeft. “Ons doel is optimale bescherming te ontwikkelen voor andere weggebruikers met een zuiver geweten. Dit is een echte toegevoegde waarde in onze ogen!”, zegt deskundige Maren Finck.

De principes zijn belangrijk

De deskundige voorziet nog meer betrokkenheid bij zogenaamde actieve veiligheidsmaatregelen in de toekomst. Deze maatregelen grijpen in vóór de daadwerkelijke crash, omdat ze een anticiperend vermogen hebben. Als een crash niet kan worden voorkomen, ook al maakt het voertuig een noodstop (tevens een maatregel op het gebied van actieve veiligheid), kan de actieve motorkap bijvoorbeeld veel eerder worden geactiveerd. In de overgebleven tijd kan de motorkap verder omhoog worden getild of kunnen extra airbags worden geactiveerd. 

Het gaat niet om hoe voetgangersbescherming er morgen of de dag daarna uitziet. De deskundigen van EDAG laten zien dat het allemaal draait om deuitgangspunten die je op je eigen werk toepast. Het uitgangspunt om tot de beste oplossing te komen voor het voertuig, de chauffeur en iedereen om ons heen. En daarvoor technologisch gezien een stap verdergaan.