• Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg

    Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen

  • De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

Zonlicht in de tank.

Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's.

Daken met zonnepanelen zijn een veelvoorkomend beeld. Het geabsorbeerde zonlicht wordt omgezet in elektrische stroom en kan daarmee dus een heel huis van elektriciteit voorzien. De voordelen van deze vorm van duurzame energie zijn vanzelfsprekend: geen vervelende prijsfluctuaties opgelegd door elektriciteitsleveranciers, lagere CO2-uitstoot en de zon is een onuitputtelijke bron. Waarom zouden we de geweldige kracht van dit licht en deze warmte van dit hemellichaam dus niet voor onze auto's gebruiken? 

Deskundigen van EDAG en de ondernemingsgroep “Hanergy” staken de koppen bij elkaar om dit onderwerp bespreekbaar te maken. De ondernemingsgroep uit het Verre Oosten werkt al sinds 1994 met duurzame energie. De groep uit Beijing is een pionier op het gebied van dunne film zonnecellen. Vorig jaar waren ze op zoek naar een partner in de auto-industrie om bijzonder design met hoogwaardige technische deskundigheid te combineren. Het doel was een elektrisch aangedreven showauto te bouwen met een zonnecelruimte van tenminste zes vierkante meter en een uniek, futuristisch en iconisch karakter. Hanergy vond in EDAG de partner waar ze naar op zoek waren.

Leren van softwareontwikkeling

Volker Amelung, algemeen projectmanager, vertelt over het ontstaan van de “Hanergy Solar Demonstrator” showauto: “Eerst moesten we Hanergy overtuigen van ons concept. Aangezien het om een absoluut innovatief onderwerp ging, was het ons duidelijk dat we niet zouden kunnen terugvallen op het klassieke watervalmodel voor projectmanagement. We moesten dingen vanuit een andere invalshoek bekijken. We keken naar de werkwijze van agile softwareontwikkelaars en besloten hun scrummethodiek te gebruiken. Een belangrijk onderdeel van scrum is dat een projectplanning niet in een vaste volgorde van A tot Z verloopt. Daarom begonnen we met een “verhaal” over de showauto en verdeelden we het project vervolgens in 12 “onderdelen”. De onderdelen werden een voor een afgewerkt, de productspecificaties werden aangescherpt en de showauto werd ontwikkeld.

De introductie werd in verschillende delen van de wereld uitgevoerd. Het voertuigontwerp, de exterieurstyling en de assemblage van zonnepanelen werden uitgevoerd in Fulda. De interieurstyling en het aandrijfconcept in Gaimersheim. De motor en chassisaanpassing in een testcentrum in Boxberg en de koplampen in Wolfsburg. Het ontwerp en de definitieve assemblage werden uitgevoerd in China, met actieve ondersteuning van het lokale EDAG-kantoor. “Onze uitgebreide en gevarieerde expertise kwam goed van pas in het 'Hanergy Solar Demonstrator'-project”, vertelt Volker Amelung. “Het duurde slechts een jaar om de showauto te maken, van het eerste idee tot uitvoering. We kregen hierbij hulp van onze technische afdelingen, zoals lichttechnologie, carrosserieproductie, maar ook Feynsinn, een merk onder de EDAG-paraplu gespecialiseerd in gebruikersinterfaceontwerp en virtuele realiteit.”

Bijtanken terwijl u rijdt - alleen mogelijk met zonne-energie

Het hoogtepunt van de Hanergy Solar Demonstrator is dat de ontvanger in staat is om zonlicht te absorberen en op te laden terwijl de auto in beweging is. Dit vergroot de afstand tijdens het rijden en is in werkelijkheid dus een ingebouwde afstand vergroter. Met zijn zeven vierkante meter flexibele gallium arsenide zonnepanelen, heeft de auto een heel hoog prestatievermogen: tot wel 1,5 kW onder de standaard testomstandigheden van 1000 W/m² en 25°C. Dit betekent een extra afstand van maximaal 50 km als de batterij volledig is opgeladen bij vertrek. Dankzij een hoog rendement convertor van EDAG, wordt invallende zonne-energie effectief omgezet in het hoge spanningsniveau van de batterij. Dit betekent dat de batterij altijd kan worden opgeladen, ongeacht of de auto stilstaat of in beweging is.

Er zijn een aantal redenen waarom dit een speciaal project was voor Amelung: “Ten eerste hadden we een fantastisch team! We hadden veel plezier, ondanks de druk en stress die altijd gepaard gaan met de ontwikkeling en bouw van een showauto. En natuurlijk konden we niet wachten om de uiteindelijke auto aan het eind te zien. Dat was een grote motivatiebron.”

De Hanergy Solar Demonstrator gaat de komende maanden op tour in China, waar hij naar verwachting meerdere testlocaties zal veroveren. De EDAG Hanergy Solar Demonstrator laat zien hoeveel van het potentieel van elektrische mobiliteit nog onbenut wordt gelaten. Dit is een ode aan duurzame energie.

Een bijzonder project waarin buiten de kaders denken echt zijn vruchten heeft afgeworpen. Met de “Hanergy Solar Demonstrator” heeft EDAG aangetoond dat agile projectmanagementmethoden niet alleen voor softwareontwikkeling kunnen worden gebruikt, maar ook voor voertuigbouw.