• 50 years EDAG: Tomorrow Now.

  • Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg

    Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen

  • De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

Afstudeerstage Automotive en Industrieel Product Ontwerp bij EDAG Netherlands

Wij zijn Bjorn Kluijtmans en Coen van Cuijk en wij zijn student Automotive aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven en Industrieel Product Ontwerpen aan de Fontys Hogeschool in Venlo. Wij hebben de afgelopen 20 weken onze afstudeerstage bij EDAG Netherlands in Helmond uit mogen voeren.

Mijn naam is Bjorn Kluijtmans, ik ben 23 jaar en kom uit Sint-Oedenrode. In het kader van mijn opleiding Automotive engineering in Helmond heb ik mijn afstudeerstage gevolgd bij EDAG Netherlands B.V. Via een tip van mijn afstudeercoördinator ben ik bij EDAG terecht gekomen. Na enkele fysieke en telefonische gesprekken heeft Pieter Assies mij enthousiast gemaakt voor deze mooie opdracht.

Mijn afstudeertraject bestond uit een haalbaarheidsstudie naar een alternatief laadsysteem voor elektrische voertuigen. Een particulier heeft EDAG Netherlands benaderd met een innovatief concept om elektrische voertuigen te laden. Het concept bestaat uit een laadunit welke achter het kenteken van een voertuig gemonteerd zit. Wanneer de bestuurder zijn voertuig wil laden, zal de laadunit uitschuiven en fysiek contact maken met een laadstation. Dit concept zou een goed alternatief zijn voor het huidige stekkerladen. Dit omdat het concept een aantal manuele acties zou wegnemen. 

De vraag van EDAG was of dit concept haalbaar is voor de Automotive markt. Ik heb hierbij op het gebied van een aantal zaken de onderste steen boven gehaald. Denk hierbij aan: wetgeving, octrooirechten, kosten en een onderzoek naar concurrerende laadmethoden. Ook heb ik een fysieke test gedaan om te onderzoeken hoe nauwkeurig een bestuurder een voertuig kan positioneren. Daarop aansluitend heb ik een voorstel gedaan voor de elektrische laadarchitectuur waarmee het concept zal laden. Momenteel is de opdrachtgever op zoek naar partijen voor een verdere industrialisatie van dit concept.

Met trots mag ik zeggen dat ik - mede dankzij EDAG - mijn opleiding met een mooi resultaat heb afgerond. Tijdens deze afstudeerstage heb ik het erg naar mijn zin gehad bij EDAG. De kleinschalige, laagdrempelige, gezellige en persoonlijke werksfeer heb ik als zeer prettig ervaren. 
Graag wil ik mijn bedrijfsbegeleider Pieter Assies en de overige werknemers van EDAG bedanken voor de leuke en leerzame tijd!

Mijn naam is Coen van Cuijk, 26 jaar en ik ben afstuderend student Industrieel Product Ontwerpen aan de Fontys Hogeschool in Venlo. Via een medewerker van EDAG ben ik met EDAG Netherlands in aanraking gekomen, waarna Pieter Assies mij kennis heeft laten maken de elektrische bezorgauto, ook wel Electric Delivery Vehicle (ED-V). De ED-V is een voertuig waarmee EDAG-invulling geeft aan de vraag naar ‘zero emission’ transport. Daarnaast beschikt de ED-V over een aantal slimme eigenschappen die hem extra geschikt maken voor gebruik in steden. Zaken zoals de aandrijflijn, interieur en de toegang tot het laadruim zijn al onderzocht.

Ik heb me bezig mogen houden met de zoektocht naar een efficiënt en ergonomisch concept om in- en uit te stappen aan de bestuurderszijde bij de ED-V. Hiervoor heb ik, begeleid door Hans Beumer, onderzoek gedaan naar zaken zoals gewicht, afmetingen, gebruiker en antropometrie. Het concept voor de nieuwe bestuurdersdeur maakt gebruik van profielen aan de binnenzijde van de deur, uit het zicht, hierdoor is het mogelijk dat de deur naar voren openschuift. De duurzame achtergrond van de ED-V heeft me ertoe aangezet goed te kijken naar herbruikbaarheid en recycleerbaarheid van materialen en onderdelen. Verder is er rekening gehouden met het mogelijk automatiseren van de deur. Met name in combinatie met moderne nabijheids-sensoren kan dit in de nabije toekomst voor interessante innovaties zorgen binnen de wereld van ‘last-mile’ leveringen.
 

Ik heb mijn periode bij EDAG als zeer leerzaam ervaren. Door de enorme hoeveelheid aanwezige kennis en ervaring binnen het team kan de kennis die tijdens de opleiding is opgedaan in een hoog tempo worden uitgebreid en toegepast. Daarnaast word je snel opgenomen in het team en is iedereen bereid om je te helpen. Alles bij elkaar opgeteld heeft dit ertoe geleid dat ik de opleiding Industrieel Product Ontwerp succesvol heb afgerond.

Dankjewel EDAG en misschien wel tot de volgende keer!