• Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg

    Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen

  • De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

Digitaal, duurzaam, toekomstbestendig

EDAG presenteert oplossingen voor de toekomst van bedrijfsvoertuigen op de IAA in Hannover

Hannover / Wiesbaden - Van 20 - 27 september 2018 zijn de ogen van de bedrijfsvoertuigensector op Hannover gericht. OEM's, leveranciers en technische dienstverleners komen samen op de 67e IAA Commercial Vehicles, 's werelds toonaangevende vakbeurs voor transport, logistiek en mobiliteit, om hun nieuwste ontwikkelingen en producten te presenteren. Op stand B33 in hal 13 presenteert EDAG-oplossingen voor toekomstbestendige mobiliteits- en voertuigconcepten in de bedrijfsvoertuigenindustrie, met als hoofdthema's digitalisering, duurzaamheid en toekomstige mobiliteit.

De bedrijfsvoertuigenindustrie ondergaat momenteel de meest opwindende en uitdagende transformatie in haar geschiedenis. Ontwikkelaars en fabrikanten worden opgeroepen manieren te vinden om vrachtwagens te ontwikkelen en te produceren, zodat ze lichter, flexibeler, zuiniger en - last but not least - afgestemd zijn op de eisen van de nieuwste megatrend, digitalisering.

Als 's werelds toonaangevende Engineering specialist voor voertuigen en productie-installaties, heeft EDAG proactief nieuwe oplossingen ontwikkeld om de ecosysteem-mobiliteit te bevorderen. Het bedrijf presenteert meer dan 15 oplossingen en concepten op haar stand. De volgende drie technische hoogtepunten vormen het innovatieve, volledig geïntegreerde concept van de EDAG-groep:

Duurzaamheid: economische lichtgewicht deur voor bedrijfsvoertuigen ("WiLeitNu")

In het begin klinkt het misschien eenvoudig, maar dit is niettemin een ingrijpende verandering: het gewicht van een deur voor vrachtwagens over lange afstanden die is ontworpen om te voldoen aan toekomstige wettelijke vereisten is met 20% verlaagd - zonder extra kosten. De deur geeft de bestuurder een maximale kijkhoek en is geoptimaliseerd om bescherming voor voetgangers te bieden. "WiLeitNu" is een project gesponsord door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Energie, waar EDAG  nauw samenwerkte met de partners Fischer Hydroforming en Muhr Metalltechnik. Een virtueel model zal voor de eerste keer op de IAA worden gepresenteerd, met het echte prototype dat volgt in 2020.

Digitalisering: analyse van omgevingsgegevens

EDAG's "BFFT SRD-fusiemotor" wordt gebruikt voor het detecteren van de omgeving van een voertuig op basis van ruwe data van de sensor. Met behulp van radar-, LIDAR- en cameragegevens worden statische en dynamische elementen in de omgeving van het voertuig geïdentificeerd en kunnen deze worden gebruikt om complexe situaties te interpreteren of te voorspellen. Afhankelijk van de gewenste vereisten kan de SRD-fusion engine ingezet worden voor het benchmarken van ADAS-sensoren, als referentiemodel van stuurautomaten, of voor data fusion van level 4 en autonoom rijden (SAE J3016).
Dit maakt de SRD-fusiemotor een toekomstgericht hulpmiddel voor meer veiligheid dat de basis legt voor de toekomst van autonoom rijden in de bedrijfsvoertuigsector.

Toekomstige mobiliteit: BatteRANGE, een modulair, schaalbaar chassisconcept

EDAG volgt al jaren de visie van het bedrijfsvoertuigchassis 2.0. Rekening houdend met de vereisten van alternatieve aandrijftreinen, is een innovatief concept gecreëerd: BatteRANGE biedt volledige variabiliteit en schaalbaarheid en is voorzien van een modulaire chassisarchitectuur, die het mogelijk maakt om het geschikte chassis te configureren voor elke toepassing, van de dieselmotor tot de brandstofcel. Voor de wiel varianten 4x2 en 6x2 kunnen verschillende aandrijftreinen worden gemonteerd, van oplegger tot autobus, afhankelijk van hun specifieke vereisten. Om dit mogelijk te maken, is het vrachtwagenchassis in drieën verdeeld. Zoals in het EDAG-concept van de laatste IAA-show, bestaat het voorste gedeelte uit grote gegoten delen die de ruimte creëren die nodig is voor de integratie van een onafhankelijke wielophanging. Het schaalbare middengedeelte van het chassis biedt plaats aan het energieopslagsysteem en de aandrijfcomponenten. In het achterste gedeelte, zijn de vereiste as-combinaties conventioneel verbonden.

Digitalisering: VR-trainingstool voor carrosseriebouwers

Bezoekers van de IAA-show voor bedrijfsvoertuigen kunnen op de EDAG-stand een nieuw VR-trainingsgereedschap voor carrosseriebouwers testen: de allernieuwste technologie brengt autospuiters naar een virtuele spuiterij waar, met een echt, maar leeg verfpistool, ze de spuittechniek oefenen onder realistische omstandigheden - waar ze ook zijn, en zonder middelen te verspillen. Een geïntegreerd feedbacksysteem levert informatie over verfdikte, spuithoek en snelheid.

"Onze presentatie en zeer innovatieve oplossingen voor toekomstige producten voor de commerciële voertuig-industrie onderstrepen onze positie als de leidende, onafhankelijke engineering- en productiespecialist voor de mobiliteit van de toekomst .Naast de oplossingen op onze eigen stand, zijn nog vijf van onze innovaties zijn te zien op de stands van onze klanten - en zullen voor het eerst aan het publiek worden gepresenteerd in Hannover, "verklaarde Cosimo De Carlo, CEO van de EDAG Group.