• Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Voetgangersbescherming vindt niet alleen plaats op de weg

    Als normen voor de bescherming van voetgangers verdergaan dan wettelijke bepalingen

  • De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

Ga voor het beste. Wees baanbrekend!

EDAG presenteert toekomstgericht engineeringconcept met een grotere duurzaamheid en winstgevendheid in Genève

7 maart 2017, Genève/Wiesbaden Van elektrische voertuigen, autonoom rijden, connectiviteit, 3D-printen en nieuwe mobiliteit concepten tot de volledig genetwerkte productie van Industrie 4.0. Staan we op het punt om het product “auto” helemaal opnieuw uit te vinden? Nooit eerder in de geschiedenis van de auto-industrie was de vraag “quo vadis” zo relevant als nu. Naast de discussie over alternatieve aandrijfsystemen, is de digitalisering van de auto-industrie ook een belangrijk thema op de Autosalon van Genève dit jaar. De digitale overgang leidt echter vaak tot “verstoring”. In Genève presenteert technisch specialist EDAG zijn toekomstgerichte engineeringconcept met een grotere duurzaamheid en winstgevendheid: “Ga voor het beste. Wees baanbrekend.” Dit concept bewijst dat het verbeteren van gevestigde oplossingen, met behulp van moderne technologieën en methoden, zeer de moeite waard kan zijn.

Op de stand van de EDAG-groep wordt een duidelijk contrast getoond: een Bosch showauto en een gerestaureerd Mercedes Pagode-model uit 1968.

Ontworpen en geproduceerd voor Bosch, door EDAG. De futuristische showauto toont een vergaande interconnectiviteit van het voertuig met de digitale wereld. Bosch laat zien hoe een sterk geautomatiseerd voertuig zich in de toekomst zal ontwikkelen tot een derde sfeer van het leven, naast thuis en werk. Op die manier wordt de communicatie tussen de auto en de bestuurder steeds verder gepersonaliseerd. Nieuwe functies verbinden het voertuig met de omgeving, de slimme woning, de slimme stad of de autowerkplaats. En maken de weg vrij voor sterk geautomatiseerd rijden. Connectiviteit verandert de auto in een assistent op vier wielen.

“We werken ook intensief aan vooruitstrevende onderwerpen zoals connectiviteit, HMI, elektrische mobiliteit en Ethernet in het voertuig”, vertelt Jörg Ohlsen, CEO van de EDAG-groep. “Deze kenmerken zorgen voor zowel meer comfort als veiliger rijden. We verwachten echter geen plotselinge verandering, zeker niet op het gebied van alternatieve aandrijfconcepten. Eerder een overgangsfase waarin conventionele en moderne technologieën naast elkaar zullen bestaan. Dit betekent grotere marktkansen en volumes voor ons als technisch specialisten. Maar ook de verwachting dat we onze vaardigheden continu zullen uitbreiden en nieuwe zakelijke kansen zullen ontwikkelen.”

Met de Mercedes 280 SL uit 1968 bewijst EDAG dat nieuwe technologieën ook zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de restauratieprocessen voor autoklassiekers. De specialisten van EDAG restaureerden de legendarische Pagode niet alleen in topstaat, maar ze stegen boven de oorspronkelijke leveringstoestand uit.

Dit deden ze door moderne functies toe te voegen waarmee de auto aan de hedendaagse veiligheidseisen voldoet.

Het digitaliseren van oude documenten is baanbrekend

Bij het opknappen van vintageauto's is het vaak een enorme uitdaging om aan reserveonderdelen te komen. Soms is het zelfs helemaal niet mogelijk. “Als onderdelen niet meer beschikbaar zijn, gebruiken we digitale hulpmiddelen om nieuwe te creëren, op ware grootte”, vertelt Jörg Ohlsen. Een voorbeeld is de bestaande achterklep die niet in hele goede staat verkeerde. Deze werd gedigitaliseerd en vervolgens vergeleken met de oorspronkelijke tekeningen. Op basis hiervan werd 49 jaar later een digitaal gegevensbestand aangemaakt. Deze werd vervolgens gebruikt om de bijbehorende onderdelen te ontwerpen en produceren. Dit resulteerde in ideale omstandigheden voor de moderne, snelle productie van onderdelen voor de toekomstige restauratie van andere modellen uit deze serie. Het gebruik van additive manufacturing (3D-printen) biedt grote voordelen voor kleinere interieur- en exterieuronderdelen. Gereedschap loze productie of het printen van onderdelen is een interessante, snelle en bovenal kostenefficiënte oplossing. Vooral bij restauratieprojecten waar slechts één onderdeel voor nodig is. Deze voorbeelden laten zien dat door middel van moderne technologie niet alleen autoschatten kunnen worden gerestaureerd en behouden voor de toekomst, maar ook nieuwe bedrijfsmodellen kunnen worden ontwikkeld. Voor ons is dit baanbrekend denken.

Baanbrekend is het als additive manufacturing zorgt voor lichtere en flexibelere carrosserieën

Het toenemende aantal aandrijfconcepten en de grote diversiteit aan modellen vragen om maximale flexibiliteit in de carrosserieën van morgen. Dit is moeilijk en bovenal economisch onhaalbaar met conventionele carrosserieën. Met een bionisch geoptimaliseerd, hybride spaceframe, demonstreert EDAG een nieuwe visie op het creëren van een wisselend, flexibel geproduceerd carrosserieconcept. Het succes ligt in de combinatie van geprinte carrosserieknooppunten en op intelligente wijze, conventioneel geproduceerde onderdelen. De voordelen van 3D-printen kunnen hierbij optimaal worden benut.

De enorme hoeveelheid knooppunten die nodig zijn voor de diverse voertuigvarianten kunnen zonder gereedschap en tegen lage kosten worden geproduceerd, zelfs als het om kleine aantallen gaat. Stalen of aluminium onderdelen fungeren als verbindende elementen tussen de geprinte knooppunten. Het resultaat is een bionisch ontworpen spaceframe-structuur met een geoptimaliseerd belastingverloop. Er wordt heel weinig apparatuur en gereedschap gebruikt tijdens dit proces. Hierdoor kunnen alle toekomstige carrosserievarianten voordelig en met maximale flexibiliteit worden geproduceerd. Het project werd uitgevoerd in samenwerking met Laser Zentrum Nord (Hamburg), Concept Laser (Lichtenfels) en de BLM-groep (Levico, Italië).

Dit voorbeeld geeft ook weer dat het de moeite waard is om nieuwe technologieën, zoals 3D-printen, te gebruiken om beproefde voertuigarchitecturen en productieprocessen te verbeteren.

Het is baanbrekend als een ontwikkeling direct inzetbaar is

De baanbrekende houding beperkt zich niet tot nieuwe technologieën voor het voertuig zelf, maar is ook toepasbaar op het ontwikkelingsproces. Om de snelheid van digitalisering bij te kunnen houden, kan het nodig zijn om eisen en klantvoorkeuren steeds sneller en op steeds kortere termijn te integreren in de ontwikkeling. In dat geval zullen auto-ontwikkelaars in de toekomst steeds sneller moeten reageren. De IT-sector heeft de toon gezet met het scrum-concept, dat zou kunnen fungeren als blauwdruk voor de autotechniek. Scrum is een agile proces waarin het team vaker bij elkaar komt met kortere tussenpozen (meestal dagelijks). Tijdens deze meetings wordt de voortgang van het werk besproken en ideeën uitgewisseld. Communicatie met de klant gebeurt ook via short bursts. Nieuwe eisen en klantvoorkeuren worden met kortere tussenpozen aangenomen, verpakt in kleine werkpakketten (zogeheten sprints) en geprioriteerd. Deze “sprints” worden besproken tijdens de dagelijkse scrum-meetings, waarbij alle betrokkenen van het project aanwezig zijn. Daarnaast vormen ze een sleutelelement in een agile ontwikkelingsproces. Het scrum-proces maakt nauw contact met de klant mogelijk. De sprints zorgen er immers voor dat veranderende klanteisen snel opgepakt kunnen worden. EDAG-groep is bezig om deze techniek in de app-ontwikkeling van het merk trive.me te implementeren. Zelfs voor de ontwikkeling van nieuwe, revolutionaire besturings- en schermconcepten (HMI) is scrum een rendabel concept.

In Genève laat EDAG-groep door middel van voorbeelden van baanbrekende techniek zien hoe bestaande technologieën op duurzame wijze kunnen worden verbeterd. Daarom concentreren we ons op de ontwikkeling van nieuwe trends, waarbij we, niet alleen in de automotive uitgaan van wat in het verleden succesvol is gebleken. Door onze achtergrond weten we dat we vooruitgang stimuleren. Omdat het streven naar excellentie bij ons centraal staat, willen we de toekomst verbeteren door middel van “baanbrekende innovatie”.

Het duurzame technische concept dat mensen en markten niet in verwarring brengt met onzekerheden, maar kennis toepast om ze verder te brengen naar het hoogste technologische niveau.