• De kern van verandering

    EDAG Light Cocoon - mogelijke paradigmaverschuiving in de mobiliteit van de toekomst

  • Zonlicht in de tank

    Hoe snelle ontwikkelingsmethoden kunnen helpen om angsten te overwinnen ten aanzien van het aanbod elektrische auto's

  • Additive manufacturing (3D-printen)

    Hoe de “EDAG Genesis” de autowereld volledig op z'n kop zette

  • Één keer opladen alstublieft!

    Waarom de smartphone de verkeersomstandigheden verandert

Commercieel voertuig

Trends op het gebied van commerciële voertuigen - altijd een stap voor

Een vrachtwagen is een maatwerk product. Door de complexiteit van de hedendaagse commerciële voertuigindustrie volstaat het niet langer om alleen te kijken naar de ontwikkeling van losse onderdelen. Met 300 gespecialiseerde commerciële voertuigingenieurs over de hele wereld, zijn we in staat om de ondersteuning te leveren die u van een totaalleverancier mag verwachten. Of het nu gaat om de megatrends in de industrie, zoals (gedeeltelijk) autonoom rijden, systemen voor bestuurdersassistentie, lichtgewichtontwerp en elektrische mobiliteit, of complexe problemen inherent aan de ontwikkeling van cabines. Wij bieden u altijd een passende, doeltreffende oplossing.

We leggen grote nadruk op continue verbetering en dat geldt ook voor de zwaargewichten op de weg. Zo wordt onze ontwerpexpertise vooral toegepast op de ontwikkeling van commerciële voertuigen. Nergens anders doet iedere extra kilo laadcapaciteit er immers zo toe als bij deze voertuigen. Niet alleen het gewicht vormt een uitdaging. Ieder voertuig is vrijwel uniek door het grote aanbod aan designs en de verschillende doelen waarvoor commerciële voertuigen worden gebruikt. Wat is de beste manier om met deze verscheidenheid aan opties om te gaan? Hoe kunnen we zorgen voor een flexibele, kostenefficiënte en tegelijkertijd gewicht besparende productie?

Op de IAA in Hannover presenteerden we een modulaire voorkant die blijk geeft van onze technologische vooruitstrevendheid en kenmerkend is voor onze brugtechnologieën, bestaande uit grote gegoten knooppunten en dwarsbalken met gewalste profielen. Een ander hoogtepunt van onze presentatie is ons gewichten kosten geoptimaliseerde multi-materiaal-systeem voor commerciële voertuigcabines met zijn verbindings- lak proces.

Ook de potentie van 3D-printen biedt mogelijk een oplossing voor deze ingewikkelde vragen. Met behulp van 3D-printen wordt het wellicht mogelijk om topologisch ontworpen, complexe geometrieën van datareeksen in series, in een breed scala aan modellen te produceren. Dit zou betekenen dat we technisch in staat zijn om op voordelige wijze op maat gemaakte vrachtwagens kunnen produceren die aan alle bedieningseisen voldoen. De snel veranderende technologie van additive manufacturing brengt aantrekkelijke voordelen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan “Complexity for free” en “Variants on demand”.

Onze door additive manufacturing geproduceerde cabine en bijpassend chassis laten zien hoe deze trend in de toekomst zou kunnen worden geïmplementeerd. Niet alleen maakt de gesloten kooistructuur beter gebruik van de ruimte in de richting van het wegdek, ook is zijn topologisch design baanbrekend op het gebied van gewichtsbesparing.

Ook het onderwerp autonoom rijden gaat, net als additive manufacturing, veel verder dan de ontwikkeling van personenauto's alleen. EDAG verwacht dat het “zelfrijdende commerciële voertuig” een megatrend wordt in de commerciële voertuigindustrie. We zijn bezig met de ontwikkeling van extra beveiligingsgevoelige software waarmee verschillende commerciële voertuigen een breed scala aan manoeuvres in wording kunnen uitvoeren.

Onze EDAG lichtgewichtcabine is het bewijs dat we, los van onze vooruitstrevende concepten, ook betaalbare lichtgewichtontwerpoplossingen aanbieden. We maken gebruik van variabele profielen. Hierdoor is de cabine schaalbaar en kan ze worden gebruikt voor voertuigen met een gewicht van 16 tot 40 ton. Met de lichtgewichtcabine hebben we een cabine ontwikkeld die tot 24% lichter is dan andere hedendaagse BIW -cabines, zonder extra kosten en met behoud van de eigenschappen.

In samenwerking met de Technische Universiteit Kaiserslautern bieden we ook een nog uitdagendere impuls, ditmaal naar het voorbeeld van stedelijk goederenverkeer. De 4-in-1 vrachtwagen is een baanbrekend concept en biedt een kosten- en tijdbesparende manier om toegangsbeperkingen in de binnenstad te voorkomen. Voor meer informatie over ons multitalent verwijzen we u naar ons verhaal “4-in-1 vrachtwagen”.

Speciale voertuigen vragen om speciale kennis, ongeacht of ze zijn bestemd voor openbaar vervoer, constructie of noodvoertuigen. U kunt het beste contact opnemen met onze EDAG-deskundigen. Zij streven ernaar de commerciële voertuigontwikkeling van morgen beter, lichter en flexibeler te maken.